در دنیای پنوماتیک، سوال اصلی که پیش می آید این است: روغن کاری کنیم یا نه؟ هنگام نصب یا تعمیر تجهیزات پنوماتیک، سازندگان اغلب با تصمیم گیری درباره روغن کاری خطوط هوایی روبرو می شوند. برای تصمیم گیری درست، برای تکنسین ها، مهندسان و اپراتورها مهم است که مزایا و معایب روغن کاری را بشناسند. این مقاله شش مرحله را بررسی می کند که باید در پاسخ به سوال “روغن کاری کنیم یا نه” در نظر گرفته شود
چرا خطوط هوایی روغن کاری میشوند؟
روان کننده های هوا بخش مهمی از سیستم های پنوماتیک هستند. روغن کاری کمک میکند تا اصطکاک بین سطوح لغزنده کاهش یابد، این باعث بهبود عملکرد، افزایش سرعت چرخش قطعات و کاهش سایش می شود. در نتیجه، قطعات عمر بیشتری دارند و نیاز به تعمیرات کمتری خواهند داشت.
روان کننده پنوماتیک چیست ؟
روغن های پنوماتیک که معمولا پایه معدنی یا مصنوعی دارند، با روغن های دیگر متفاوت هستند. این روغن ها ویسکوزیته کمتری دارند، بنابراین به راحتی به ذرات ریز تبدیل می شوند و توسط هوای فشرده در سراسر ابزار پخش می شوند. از آنجایی که این روغن ها معدنی یا مصنوعی هستند، تجمع چسبنده ای مانند روغن های مبتنی بر نفت ایجاد نمی کنند.
چه نوع روانکاری در سیستم پنوماتیک استفاده می شود؟
روان کننده های مبتنی بر روغن معدنی که از نفت به دست می آیند، رایج ترین نوع روان کننده برای سیلندرهای پنوماتیک هستند.
- با توصیه های سازنده شروع کنید
- روانکاری بهینه برای افزایش عمر قطعات وقتی روغن کاری لازم است، هدف این است که مقدار کمی روغن در هوا پخش شود تا لایه نازکی از روان کننده بین سطوح متحرک قطعات ایجاد شود. انتخاب، نصب و تنظیم درست تجهیزات روانکاری با روغن مناسب بسیار مهم است. دستورالعمل های سازنده معمولا بهترین منبع برای اطمینان از سازگاری محصول با نیازهای شما هستند.
- بررسی الزامات برنامه
- عواقب استفاده از روغن کاری غیر ضروری اگر طبق توصیه های سازنده یا شرایط خاص، روغن کاری لازم نباشد، بهتر است از روانکاری آن خودداری کنید. شروع روغن کاری می تواند روغن موجود در شیرها و محرک ها را پاک کند و برای جلوگیری از آسیب، نیاز به روغن کاری مداوم داشته باشد. همچنین، تعمیر و نگهداری دوره ای برای پر کردن مخازن روغن ضروری است. روغن کاری زیاد هم می تواند مشکلاتی مانند ایجاد غبار روغن در محیط، شرایط خطرناک و افزایش هزینه ها ایجاد کند.
- اجزای غیر لوب را در آغوش بگیرید
- سیستم های روانکاری موجود برای دستگاه هایی که قبلا روغن کاری شده اند، از پاککننده های اگزوز استفاده کنید. این دستگاه ها هوای خروجی را از دریچه های کنترل جمع آوری کرده و غبار روغن را در سطوح میکروسکوپی از بین می برند. این کار می تواند به کاهش اثرات منفی روغن کاری غیر ضروری کمک کند بدون اینکه نیاز به تعمیرات گسترده باشد.



انتخاب تصمیمات آگاهانه
سوال اینکه “روانکاری انجام دهیم و یا انجام ندهیم؟” همچنان ادامه دارد. با بررسی شرایط و استفاده از اجزای غیر روانکاری در طراحی های جدید، می توانید تصمیمات درستی در مورد روغن کاری بگیرید. در اینجا چند عامل اضافی برای کمک به تصمیم گیری آگاهانه آورده شده است.
نکات هنگام اضافه کردن روغن کاری به خطوط هوایی
- هزینه های کارگری برای پر کردن مکرر مخازن روغن
- هزینه های خرید و ذخیره روغن: قطعات فرسوده می شوند و اگر روغن کافی نباشد، مخازن دوباره پر نمی شوند یا دستگاه متوقف می شود.
- هزینه های اضافی برای خرید، ذخیره سازی، نصب و نگهداری تجهیزات روغن کاری
- احتمال ریختن روغن و نیاز به خرید روغن خشک برای آماده سازی
- نیاز به آموزش برای تنظیم درست تجهیزات روغن کاری
- آگاهی از میزان روغن مناسب تا از مصرف بیش از حد جلوگیری شود
- تجمع روغن در زیر اگزوز سوپاپ ها اگر بیش از حد استفاده شود
- شناخت انواع روغن مناسب (روغن نادرست می تواند به دستگاه آسیب بزند)
- مسائل بهداشتی، ایمنی و آتشسوزی: غبار روغن در هوا می تواند خطراتی برای سلامتی داشته باشد
- آسیب به تجهیزات حساس پنوماتیک به دلیل آلودگی روغن
خلاصه
برای استفاده از روغن کاری هوا در قطعات پنوماتیک باید بر اساس توصیه های سازنده و شرایط محیطی خاص گرفته شود. درک مزایا و معایب این کار برای جلوگیری از هزینه های اضافی، مشکلات نگهداری و خطرات سلامتی بسیار مهم است. با استفاده از راهحل های جایگزین مانند پاککننده های اگزوز، کسب وکارها می توانند اثرات منفی روغن کاری غیر ضروری را بدون نیاز به تعمیرات زیاد کاهش دهند.